Sunday 30 March 2014

Syahid atau Mati Sia-sia?

Bismillahirahmanirahim..

Ya, aku terkesan setelah membaca kisah dua pejuang syahid yang berjaya mengapai redha Allah..aku jadi terfikir bagaimana bertuahnya mereka menjadi pilihan Allah untuk mati syahid di jalanNya..lingat otak aku berfikir..aku membaca berulang2 kali kisah pejuang muda ini..subhanallah, terkesan dihati sehingga menitiskan airmataku..ya Allah, bertuahnya mereka..aku?? Bagaimana dengan pengakhiran usiaku? Adakah akan menjadi seperti mereka? Allahu Allah..

Aku terlalu sibuk dengan urusan dunia..memang aku akui, terlalu banyak yang perlu aku redah untuk menjadikan kehidupan aku stabil, terlalu banyak yang aku fikir untuk kemuncak hari perkahwinanku, terlalu alpa aku dengan urusan pengajaranku kepada pelajarku tentang pembelajaran dunia..aduhh, dunia semua tue..Allahu rabbi, menitis lagik airmata aku untuk ke sekian kalinya..

Segala yang aku lakukan sekarang hanya banyak menjurus kepada urusan dunia..aku leka sehingga aku jarang membuka kitabku yang tersayang yang tersadai kemas dengan sedikit habuk diatasnya..jiwaku kosong..kalau dulu, masaku diisi dengan seruan dakwah, jihadku untuk agama..tidurku dengan zikrullah, lapangku dengan usrah, malamku dengan penghayatan..terasa rindu saat itu...betullah, segala yanb berlalu tidak mungkin kembali..

Sahabatku yang membawaku ke jalan Allah dulu, sayup kerinduan itu menyeru..bilakah kita akan bersua lagik? Ya Allah, bagiku saat ini, hanya bakal ulama' ku nanti bisa menyeri..akan aku didik jiwa mereka sarat ngan akidah dan kecintaan kepada Allah..malam terisi dengan ibadah dan tazkirah..ya Allah, semoga impian kecilku ini terlaksana dengan adanya Engkau menghadiahkan aku ulama' yang bisa menjadi mujahid dan mujahidah dunia akhirat..



# Al fatihah buat Allahyarham Ammar dan Allahyarhamah Siti Hajar

No comments:

Post a Comment