Friday, 20 December 2013

Nak kurus tak?

Bismillahirrahmanirahim..

Ehem2..jumpa lagi ya sahabat2ku..kali nih nak kongsi tips kuruskan badan..cehh, bajet pakar sangat dah aku nih..hahaha..pepon sebenarnya tujuan aku nak kongsi pengalaman aku selama dalam proses kuruskan badan dulu, berkesan uolls..

Aku tak guna produk2 yang melambak macam pisang goreng kat pasaran tue, kalau silap ambik ubat boleh mendatangkan kemudaratan sebab kita benar2 tak tau apa kandungan yang ada dalam setiap produk tue..jadi, jangan coba2..peringatan bersama oleh kementerian kesihatan malaysia..:)

Panjang pulak aku melalut, tajuk bukan main gempak lagi kan tapi intro panjang berjela..hehe..meh aku nak kongsi ngan korang yerkk..aku berjaya kuruskan badan dalam masa 2 bulan jew..tak cayee? Kne percaya jugak..hahaha--->gelak jahattt..

1. Minum banyak air kosong
* Kalau ase lapar jew aku akan sedut air kosong..ambikk,sedut tue..hahaha..sebabnya, bila perut ase kenyang ngan air kosong konpem tak teringin nak makan dah..ngeh3..lagipun memang kita disarankan untuk minum air kosong 8 liter sehari pon kan..so, apa tunggu lagi? Mulakan sekarangg!!

2. Jangan makan makanan berat tengahari dan malam
* Masa yang sesuai adalah makan makanan berat pada waktu pagi..nak melahap sampai pengsan pon xpe..hehe..nasihat aku, kunyah sampai 40x baru telan..pandainyerkk aku bagi nasihat tapi tak pernah buat pon..hahaha..aku makan dan telan jew..

3. Puasa
* Nih diet yang paling baik! Sebab Allah yang anugerahkan kepada kita cara yang menjadi kajian para pakar saintifik nih..semua pengkaji mengakui kebenaran tentang manfaat puasa, ayuh amalkan..aku biasanya amalkan puasa sunat setiap hari isnin dan khamis-->kalau Allah tak bagi cuti la..heee..sekarang tengah usaha nak istiqomah puasa selang sehari..ameen..nasihat aku, jaga pemakanan masa berbuka..jangan melantak makan segala bagai pulak ya..maklumlah dah tahan nafsu makan sehariankan..hee..

4. Makan petang sebelum maghrib
* Penting!! Pernah piker tak nape kita berbuka puasa masa maghrib? Sebab tak elok untuk makan pada waktu malam..tapi masalah masyarakat kita sekarang nih, masa kol 9 - 10 tue la nak makan malam..sibokkk jew memenuhi kedai makan dengan order bermacam bagai..alahai..tak baikkk!! Makan buah dan minum air kosong jew waktu malam dah cukup!!..dengar tak nih?.pulas telinga baru tauuu..haaa..

5. Bersenam
* Solat itu senaman paling baikk..akui la kekuasaan solat, sangat2 hebat..bayangkan seluruh tubuh kita bergerak dan bertindakbalas dengan baik dalam solat..tak guna pegi bersenam kat taman namun aurat tak dijaga..namun bersenam kat rumah dengan solat yang sempurna, aurat terjaga maruah terpelihara sihat sentiasa..woww..hebatnya agama Islamku..Allahuakbar..

Akhir sekali, aku tak bagi jaminan korang pon boleh kurus dalam masa 2 bulan, Apa yang pasti..usaha, nawaitu dan istiqomah kena berterusan..

P/s: Jaga kesihatan, kerana ianya anugerah Allah yang paling bernilai..terima kasih sudi baca entry kali nih..daa..

*Sayangsangatmylovelytabbynihsebabsenangnakupdateblogkesayangantakkiratempat..untukmu,terimakasihataskelengkapandiriku..

Jadilah insan paling bahagia..sayangi dirimu..



Sunday, 24 November 2013

Pasrah Segalanya

Bismillahirahmanirahim..

Dah lama rasanya aku tak update blog kesayangan aku nih..kesibukan aku sebagai hamba Allah membuatkan aku lupa sejenak aku punya hak sebagai manusia untuk kehidupanku sendiri..

* Terima kasih Allah atas segala yang engkau anugerahkan buatku selama ini
* Alhamdulillah, aku tahu kini ujian dan dugaan yang besar menimpaku..terasa noktah kehidupan tue menghampiri..Namun janjiMu yang menguatkan aku untuk terus menghadapi..
* InshaAllah, berita gembira yang saban hari aku tunggu akan tiba jua nanti..
* Allahu Akbar, pengorbananku untuk insan-insan yang berada di sekelilingku ini tidak bertepi, semoga mendapat redha dariMu..


Untuk ke sekian kalinya, jawapan yang aku terima untuk setiap interview menghampakan..aku tersenyum dalam pahit..terasa lemah seluruh anggota tubuhku..
"Hebatnya dugaanMu ya Allah.."..menangis hatiku saatku mengungkap kata-kata ini dibibirku..aku bukan sekuat yang disangka oleh sahabatku yang len..namun demi kebahagian dan agar tidak merisaukan semua insan yang kusayangi disekelilingku aku tetap tersenyum..

Keseorangan aku di malam yang sepi bersama Allah, tangisan senduku kedengaran..hatiku tidak berhenti berdoa, mimpiku tidak berhenti berharap..aku percaya walaupun sehebat mana ujian buatku, namun lebih hebat lagi ujian yang dihadapi oleh saudaraku di Palestin..

Panggilan petang mengganggu sejenak lamunanku, "susah mendapat kerja sekarang," bisik sahabatku satu hari dalam panggilan mengejutnya seperti biasa..aku terdiam, hanya mendengar setiap rintihannya..bagaimana aku bisa menjawab kata-katanya..aku hanya mampu tersenyum dan menenangkannya..aku sendiri tidak mempunyai kerja tetap lagi bagaimana mungkin aku bisa menenangkannya..hanya mampu aku zahirkan kalimah SABAR..

"Namunku tahu, ada hikmahnya
setiap segala yang menimpa diri.."
Petikan Lagu "Pasrah Segalanya" dari De Hearty..

Sekarang kalian sudah tahu bukan kenapa aku namakan Tajuk "Pasrah Segalanya" pada entry kali nih, aku bagaikan pencari cahaya di malam hari sekarang..aku banyak membantu sahabat len mendapatkan pekerjaan tapi aku sendiri di awangan..selepas ku bantu, mereka hilang entah kemana..hehe..terasa lucu bila mengenangkan, bukan aku ingin menagih budi namun mereka yang melarikan diri..agaknya aku ini bagaikan monster di saat mereka melihatku agaknya..hurmm, terasa hadir sifat serikku untuk membantu golongan manusia yang tidak pernah tahu berterima kasih ini..aku percaya Allah punya segala jawapan atas segala persoalan yang aku lontarkan dalam setiap doa, nafas dan pertanyaanku..hidup ini tidak putus dengan dugaan..

Bagaimana ya kalian begitu tabah menghadapinya???

Sunday, 29 September 2013

Bubur Nasi dan Sup Bebola Daging

Bismillahirahmanirahim..

Selalunya aku nih memang liat ckit nak masak..tapi sejak akhir-akhir nih aku makin bersemangat dan rajin pulak untuk memasak macam-macam masakan..minat aku untuk mengumpul banyak2 resepi yang ada semakin menjadi-jadi..nak buat suami bertambah sayang, kena ikat perutnya..tue rahsia kasih sayang yang mak aku ajar kat aku..hehe..

Resepi terpilih malam ini adalah....jeng3..Bubur Nasi dan Sup Bebola Daging..mudah sangat untuk sediakan..resepi aku sendiri..adehhh..nak cuba? silakan ya..tak sedap jangan komplen ya uolls..heee..

Sup Bebola Daging

Bahan-bahannya:
Sebungkus besar bebola daging (aku guna jenama keluaran Ramly..sedap! dan yang penting HALAL..)
2 biji bawang merah
1 bungkus kecil sup bunjut adabi
1 biji lobak (dihiris halus)
1 biji kentang(dipotong dadu)
Secubit garam(secukup rasa)

Bubur Nasi

Bahan-bahannya:
1 gelas kecil beras(dimasak terlebih dahulu..asingkan)
1 biji lobak (dipotong dadu)
1 biji kentang(dipotong dadu)
Bunga Cengkih dan Kayu manis
Secubit garam(ckit jew..jangan letak banyak sangat..sebab nanti akan dicampur dengan sup bebola daging)

* Notes: Amaran keras daripada chef Aishah, jika taknak makan sekali dengan sup bebola daging..sila tambah garam ke dalam bubur nasi..ikut suka anda ya..tq..hoho--->saje jew nih..bikin kontroversi gitu lorhh..

 Okay uolls..nih aku nak bagi Cara Membuatnya, mudah sahaja..kos pon jimat dan murah..

1. Mula-mula masukkan dahulu minyak masak, kemudian bunga cengkih dan kayu manis. 
2. Apabila sudah naik bau yang wangi, masukkan air.
3. Kemudian masukkan hirisan kentang dan lobak. (lobak dan kentang dipotong dadu).
4. Biarkan sehingga air mendidih.

Kemudian masukkan nasi yang dimasak asing tadi ke dalam bahan yang pertama..biarkan sehingga mendidih dan lembut(hancur sedikit..persis bubur nasi)..memang ko namakan dia bubur nasi che ecah oiii..ngeh3..

Haa...yang nih pulak Sup Bebola Daging
1. Masukkan minyak ke dalam kuali.
2. Kemudian masukkan bawang merah dan hirisan kentang juga lobak yang dipotong nipis.
3. Akhir sekali masukkan bebola daging dan garam secubit rasa.

Hasilnya..tadaaaa~~sedapppp!!! sesuai untuk aku yang tengah demam nih..hukhuk..

Naaa..Jangan lupa untuk mencubanya di rumah ya!

Erkkk..apa kaitannya botol air aku nih??..hehe..saje jew nak masukkan sekali..daaa~!


Terima Kasih baca entry kali nih ya.. ^^





Thursday, 19 September 2013

Makanan yang Aku Suka ~

Bismillahirahmanirahim..

Tension dengan kerja yang semakin berlambak itu perkara besa..kalau aku mengeluh pun hari yang memedih itu tetap aku kena lalui juga..Bukan senang untuk menggapai yang terbaik itu..dalam sesetengah perkara memang ini yang kita kena tahan untuk teruskan hidup..so, apa yang perlu kita buat?

Haaa..release tension dengan makan..hoho..aku nih macam mengajar uolls untuk menambahkan berat badan jew kan..hehe..sebenar tidak! ceh, macam tegas sangat gayanya aku nih..heee~

1 hari tue, kawan ajak aku pergi makan kat kedai masakan korean yang tak jauh daripada opis tempat aku kerja-semestinya aku sangat2 suka masakan korean..kimbap antaranya yang palingggg aku suka..

Kimbap yang aku suka - Gambar dari pakcik google..hee~

Aku bakal meninggalkan tempat kerja aku sekarang, jadi persiapan aku untuk belajar buat sendiri kimbap nih..supaya boleh makan jugak nanti walaupun jauh..makanan kesihatan nih...hoho!

Antara yang lain juga ada kat kedai k-pop(aku dan geng2 aku gelarkan kedai k-pop sebab tak tahu nama kedai, lebih mudah dan senang disebut..hehe..jangan marah ya tuan kedai..)..makanan len adalah mandu ramyun..istimewanya ialah sebab 100% halal..jadi jangan takut untuk makan..tuan kedai sendiri yang buat..sedikit sebanyak dia tambah dan tolak daripada resepi yang asal..jadi, walaupun kat malaysia sesiapa yang minat k-pop nih boleh merasa makanan dia kat kedai nih..sory ya uolls, aku lupa nak ambik gambar kedai..nanti di len entry ya..hee..

Mandu Ramyun


Fries

Bread with egg and cheese

Semua gambar tue aku ambik menu kengkawan aku..masa diorang tengah makan aku ambik kesempatan untuk ambik gambar, haha..sampai kecoh diorang semua sebab aku ganggu dan merengek2 nak ambik gambar..maaf sahabat..:'(, namun terima kasih daripadaku..sebab tanpa korang aku tak dapat nak ambik gambar dan masukkan dalam blog kesayangan aku yang comey nih..hehe

Walaupun kita suka sangat makan makanan yang kita suka, namun fikirkan jugak kesan baik buruknya makanan tue..sebab takut apa yang kita makan memberi kesan yang tak baik kepada diri kita dan kesihatan kita..hargai nikmat kesihatan yang Allah bagi..

Jumpa lagi di len entry ya..daaa~ 




Thursday, 5 September 2013

Bicara Hati Ini

Bismillahirahmanirahim..

Duhai Allah,
Aku mungkin hambaMu yang banyak berbuat dosa,
yang seringkali meluka hati dan jiwaku sendiri

Oh, Allah
Adakah ujianMu ini mehnah dariMu
Yang sering Mendengar rintihan dan tangisku
Yang selalu setia menjadikan esakan tangisku di malam
hari penghapus dosaku...

Ya Allah,
Bagaimana harus aku jalani hidup ini
Bila keadaannya memaksa aku untuk putus asa
Bagaimana ya Allah..?

Aku bertanyakan soalan ini kepadaMu
Berdosakah aku ya Allah?
Aku hanya hamba yang biasa-biasa sahaja
Tidak terlepas dari berbuat dosa
Ya Allah, semoga dengan adanya pengharapan doa
Memberiku semangat untuk terus hidup



Allahumma Aminn..

Tuesday, 27 August 2013

Owh, Allah..

Bismillahirahmanirahim..

Rasanya dah lama aku tak update blog kesayangan aku nih. Banyak aku nak kongsikan sebenarnya tentang perjalanan hidupku. Bagaimana perjalanan hidup yang dilalui itu bukan semudah yang kita rasakan dan jangkakan. Kadang-kadang kita rancang dengan cara lain, kita dapat pula dengan cara lain. Tue la kehidupan. Kalau tak ada ujian dan cabaran bukan kehidupan namanya kan..kan..kan..hikhik..

Bagaimana kehidupan aku setelah bergelar pekerja? Macam-macam jawapan aku nak bagi, banyakkkk sangatt..Apa yang pasti, aku rasa rindu sangat dengan zaman belajar aku dulu..miszzzz sangattt!! Kalau dulu, belajar, makan dan tidur. Tapi sekarang nih, banyak tanggungjawab yang kena aku pikul, bermacam-macam masalah yang kena aku fikir dan apa penyelesaiannya. Dugaannn...hurmmm..


Hurmm..lupakan semua itu. Jalani hidup seperti biasa.

Duhai Allah,
Kuatkan diri hambaMu ini 
dengan anugerah kekuatan yang tiada tandingannya..

Oh Allah,
Kuatkanlah juga hatiku
dalam bersangka baik kepadaMu
agar keyakinanku untuk terus meminta padaMu
tidak akan putus..

Ya Allah,
Andai apa yang aku hadapi kini
adalah yang terbaik untukku
semoga aku redha dengan segalanya..

I Luv U Allah..


Wednesday, 17 July 2013

Mendidik hati dengan Solat.

Bismillahirahmanirahim..

"Masih awal lagi, baru pukul 1 pagi"gumam Afifah bila Hawa menegurnya supaya tidur. Dia berdengus kasar, matanya tajam merenung laptopnya.

Hawa terdiam, bukan dia tidak kenal Afifah yang suka berfacebook, chatting, dan melayan cerita korea malam-malam sehingga habis. Namun dia memang terganggu tidurnya kerana sesekali Afifah gelak sakan depan laptop kesayangannya. Entah apa dibualkan bersama teman chattingnya. Mungkin juga kelucuan yang sekali sekala dalam cerita yang ditontonnya.

Hawa menarik nafas, istighfar menghiasi hati, sedikit senyuman terukir dibibirnya. Aku harus sabar, bisik hati kecil Hawa. Dia bingkas bangun untuk ke bilik air mengambil wudhu'. Terasa air wudhu' yang menyegarkan wajah dan hatinya di pagi buta penuh indah itu. Hawa menggigil kesejukkan, berjalan perlahan menuju ke bilik semula. Pintu dikuak perlahan, Hawa ingin menunaikan solat tahajjud. Telekung dicapai dibirai katil, sengaja dia meletakkan disitu agar jika dia tersedar daripada tidur di malam hari, matanya akan terus tangkas melihat telekung tersebut. Biarlah malam harinya dihiasi ibadah kepada Allah.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini situasi biasa yang di alami di zaman universiti, juga berlaku bagi sekawan yang tinggal di rumah yang sama. Situasi ini akan menyebabkan berlakunya perbalahan, memasam muka, salah faham, masalah mengantuk di waktu pagi dan sebagainya. Masalah mengantuk menjadi satu isu penting akibat kurang tidur. Namun, kita sebagai umatnya harus menteladani Rasulullah saw. Ketahuilah, Rasulullah s.a.w. tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah s.w.t. memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:

“Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi”

Untuk itu, para fuqaha’ memakruhkan tidur selepas solat subuh. Disebutkan ulama bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yang berjaga malam uuntuk qiyam dan sebagainya.

Bagaimana cara untuk mengelakkan ketiduran selepas solat subuh? Tips untuk mengelakkan tidur adalah:

01.Solat Subuh
Jangan tinggal solat Subuh bagi yang boleh melaksanakannya. Dan lebih elok, sambung dengan bacaan Ma’thurat atau al-Quran.

02.Senaman
Buatlah senaman yang ringan dalam rumah, kalau rajin, berjoging di luar rumah. Jalan kaki juga dikira senaman.

03.Sembang
Rupanya borak-borak pun boleh hilangkan mengantuk. Selalu juga buat kalau ada sahabat yang turut tidak tidur lepas subuh. Tapi jangan sembang benda- benda yang melalaikan nanti pagi-pagi sudah kumpul dosa. Bagi suami isteri, ambil masa ini untuk bermusyawarah bagi berbincang permasalahan juga berkongsi kasih sayang melalui saling nasihat menasihati dan mengingati.

04.Mendengar tazkirah pagi.
Bagaimana lagi? Dengan mendengar tazkirah pagi. Sambil-sambil menyapu, hiasi halwa telinga dengan mendengar sesuatu yang indah untuk di dengarkan. Dapat juga ilmu yang baik.

05.Sarapan
Sediakan sarapan di awal pagi. Sarapan pagi itu penting untuk kesihatan. Ambillah berupa sarapan amalan Rasulullah saw.

Kesimpulannya, mesti istiqomah ya untuk melaksanakan tips ini dengan sempurna supaya betul-betul berkesan. Selamat beramal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Melihat kelibat Hawa yang menunaikan solat tahajjud dengan penuh khusyuk dan tawadduk, terdetik perasaan malu dalam Afifah. Hawa tidak menjawab walau sepatah jawapan yang dia berikan tadi. Selama ini memang Hawa tidak pernah berkasar dengannya. Sikapnya yang suka ketawa dan menekan keyboard laptopnya dengan kasar dan kuat selalu mengganggu Hawa yang tengah tidur. Mata Afifah tidak beralih daripada memerhatikan pergerakan solat Hawa. Matanya beralih pula kepada dirinya, merenung kembali. Dia jarang menunaikan solat Tahajjud, seingatnya mungkin hanya tiga kali seumur hidupnya. Jika solat sunat juga jarang, bagaimana dengan solat fardhu yang wajib? Afifah menangis, solat fardhu dia selalu tinggalkan fardhunya. Selalu tertangguh. Kadang-kadang sahaja dia lakukannya. Mudahnya dia leka dengan kehidupan dunia.

Usai Hawa solat, Afifah terus meluru dan memeluk sahabatnya itu. Terbit sebuah kasih sayang yang terbina sekian lama. Sahabat sejati membawa kita ke jalan Allah. Indahnya islam bukan, :).


Terima Kasih sudi baca ya..


Monday, 8 July 2013

Salam Ramadhan..


Ahlan Wasahlan ya Ramadhan..

Bismillahirahmanirahim..

Tinggal sehari sahaja lagi di ambang Ramadhan, aku menghitung-hitung sisa masa yang tinggal. Sesekali aku melirik ke arah jam dinding, terasa begitu cepat masa berlalu. Malam ini akan diumumkan tarikh Ramadhan tahun ini yang dinantikan oleh umat islam.

Jadual untuk bulan puasa aku tidak siapkan lagi, ya Allah. Hatiku berdesis perlahan. Betapa kesibukan menjadi alasan yangku reka untuk menutup kesalahanku sendiri terhadap diri. Tanganku pantas menaip. Menghabiskan sisa kerja yang ada. Sedaya aku ingin menghabiskannya supaya sempat untukku merangka jadual perjalanan ibadahku sepanjang bulan puasa nanti.

----------------------------------------------------------------------------------

Malam, jangan lupa niat puasa:

Nawaitu saumagadin an'adai fardi syahri ramadhana hadzihissanati lillahita'ala

Maksudnya: 

"Sengaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu puasa pada bulan Ramadhan bagi tahun ini kerana Allah Taala"


04.45 am – Bangun pagi, baca doa dan ucapkan kesyukuran “Alhamdulillah, terima kasih Allah masih diberi kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa tahun ini” Ameen..Ambil Wudhu dan tunaikan solat Tahajjud..

05.30 am – Selepas panaskan lauk, sahur. Bismillahirahmanirahim..


05.50 am – Selepas mandi, berwangian(..tidak berlebihan, untuk mengadap Allah kena wangi..) bersiap gerak pergi surau an-Nur berdekatan untuk Solat Subuh, Ya Allah, semoga aku diberi kekuatan untuk menunaikan solat subuh disurau setiap hari sepanjang bulan Ramadhan. Baca Quran jangan lupa ya!!!

06.45 am – Balik dari Surau, bersiap untuk pergi kerja pulak..haaa..(..kalau hari minggu, pergi jogging laa..muahahaha..boleh percaya kew nih..hehehe..)

07.45 am – Gerak pergi kerja..(..sampai petang..)

04.30 pm – Balik kerja, gerak untuk ke Bazaar Ramadhan..(Berbelanja ikut keperluan, membazir amalan Syaitan..)

07.20 – 07.30 pm – Berbuka puasa, bersiap-siap pergi Solat Tawarikh..(..semoga Istiqomah)..Ameen..

09.00 pm – Balik Tawarikh~sambung baca Quran..

09.30 pm – Buat kerja yang tertunggak..

11.30 pm – Tidur. “Bismikallahumma Ahya Waamut”

---------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah, siap jugak jadual bulan puasaku. Terima Kasih Allah. Semoga Ramadhan tahun ini penuh bermakna dengan kehadiran bulan yang mulia ini.

Terima Kasih Sudi Baca ya..Salam Ramadhan..

Wednesday, 3 July 2013

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Bismillahirahmanirahim..

Waa..apa kabar semua? hurmm..nampaknya puasa tinggal 6 hari sahaja lagi kan..dah ganti posa semua? haaa..bagi yang belum ganti tue jangan lupa ganti untuk beberapa hari lagi yang tinggal nih..

Apa yang perlu dibuat untuk Ramadhan? Persediaan itu kena ada...
Warming up Ramadhan..

1. Audit diri, azam kena mantap..nak posa penuh? Kena usaha nak penuhkan posa..Niat posa jangan lupa..

2. Jaga Pandangan..jaga pandangan ya daripada memandang segala benda yang menuju ke arah kemaksiatan..

3. Tutup aurat..haaa, nih tanda kita hormat bulan yang mulia nih..kekadang tue ada yang tak paham..hurmm..keciannn..jadi paham-pahamkan diri u oullss ya..

4. Jangan mengumpat!!! Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih besar dosanya daripada zina. Sesungguhnya orang yang melakukan zina, apabila dia bertaubat Allah akan menerima taubatnya. Namun bagi yang mengumpat, dosanya tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis RiwayatIbnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)Ingatttt..Jangan mengumpat tau..

5. Mari Cuba ya untuk muhasabah diri..Persiapan Ramadhan juga penting tau..Jangan ingat Raya jew..

* Semoga Ramadhan tahun ini penuh bermakna..Ya Allah, tak sabarnya menyambut Ramadhan..


Terima Kasih Sudi Baca ya..

Tuesday, 18 June 2013

Jualan Amal untuk Syria & Rohingya

Bismillahirahmanirahim..

Love Palestine, Love Syria, Love Rohingya, Love For Gaza..Allahu Allah, sahabat sekalian mesti mempunyai banyak baju-baju dan barangan terpakai yang masih elok kan? Jom kumpul pahala dalam membantu saudara sesama Islam kita dalam Jualan Amal untuk Syria & Rohingya..


Ingatlah, sedikit yang kita sumbangkan, berjuta yang akan bahagia menerimanya..

* Terima Kasih sudi baca ya..

Thursday, 13 June 2013

Nutox vs Simply Siti

Bismillahirahmanirahim..

Baru-baru nih muka tumbuh jerawat..bermakna dah tak boleh gune dah Nano White yang aku duk gune selama nih..alaa, sayangnyee..masih banyak lagi yang tak terguna..hurmm..sapa nak?nak jual la..muahahahaha..
Produk Nano White..

Masa sembang ngan kawan sepejabat, keluarlah idea diorang untuk perkenalkan produk yang diorang duk gune, Nutox. Aku nih cepat terpengaruh sikit ngan cerita yang diorang gtau berkenaan dengan produk kecantikkan. Apa lagi, semangat nak balik keje ari tue sebab tak sabar nak cuba..hehehe..

Petang tue, terus pergi Guardian untuk beli..Tapi masa pilih memilih tue tertengok la pulak produk Simply Siti ada promotion, terus ambik dan beli. muahahaha..lama bebenoo dah aku nak gune produk Simply Siti nih, mana tau muka halus ala Siti Nurhaliza jugak,ngeh..ngeh..

Haa..nih la yang aku beli kat Guardian Giant Kajang..heeee..

Untuk tidak menghampakan kawan yang penat-penat sarankan supaya beli Nutox, aku pun beli la jugak pelembab sebelum menggunakan pencuci muka daripada Nutox, siap ada percuma lagi. Pek kecik..hehe..

Cara penggunaan -----> ceh, siap bagi tips lagi nih..hehe

1. Pakai pelembab Nutox untuk menanggalkan semua sel-sel mati @ bagi sesiapa yang menggunakan Make up tue, haa nih sesuai untuk tanggalkan make up..berkesan~

2. Bilas dengan air bersih (suam sejuk) sehingga hilang bau warna dan rasa..macam buat kek pulak..

3. Kemudian, basuh muka dengan pencuci muka Simply Siti, bilas hingga bersih. Yang bestnye, Produk Simply Siti nih baunya tidak kuat dan sangat-sangat selesa.

4. Sesudah itu, gunakan Toner Simply Siti untuk proses membersihkan segala saki baki dimuka..Sapu dengan kapas halus, rasanya sungguh menyegarkan. Sejukkk..

Jadi Nutox vs Simply Siti yang meletopsss..Hasilnya...waaa..kulit mukaku terasa halus dan lembut gitu..jerawat halus beransur hilang. Gembira bukan men uollss..hahaha..lebih excited dan yakin diri untuk melangkah..cehceh..Lebih-lebih lagi Majlis Perkahwinan sahabatku tinggal seminggu jew lagi. eyeahh..Semangat nak pergi..

Bagaimana? Mudah untuk cantik bukan, heee..aku semakin suka kepada dua produk nih, jimat dan berbaloi-baloi. Harga pun berpatutan, Jangan lupa untuk dapatkan di pasaran. Selepas nih mesti gila Produk Simply Siti + Nutox..^^

* Terima Kasih sudi baca ya..

Tuesday, 11 June 2013

~ Rutin Harianku ~

Bismillahirahmanirahim..

Rutin harianku, macam best jew bla baca tajuk nih kan, namun perkongsian yang ingin aku sampaikan bisa memberikan nafas lega dihatiku, in shaa Allah. Kehidupan yang dilalui ibarat tiada penghujung, pergi kerja awal pagi, balik plak lewat2 malam (kadang-kadang jew balik awal...). Hurmm..bagaikan tiada life..kadang-kadang hari minggu tiada ruang untuk bernafas..begitulah kehidupan kita sebagai manusia..mungkin tanpa kita sedari, ada insan yang terasa..ada keluarga yang terasa kehilangan sejenak kelibat kita..

Eyhhh..sampai terlanggar tiang tue..hehehe..

Apepun hidup kena diteruskan..namun tekadku, in shaa Allah disini aku sekadar mencari pengalaman..untuk meneruskan rasanya tidak mungkin kerana aku mahu berbakti dan buat yang terbaik buat 'imamku'..berbakti disini bermakna ada masaku untuknya, bukan seperti lifeku di zaman bujang ini..muahahaha..

Maksudnya ada masa aku untuk berbual dan mendengar masalahnya, ada masa untukku memasak untuknya, ada masaku untuk berkongsi rutin harianku untuknya..ada masa untuk bersama anak-anak(gatal ko cah!..hehehe) dan yang penting dan teramat penting ADA MASAKU UNTUK BERJEMAAH BERSAMANYA(Sang Suami tercinta..) DALAM MENITI ARUS KEHIDUPAN MENUJU ABADI.       


Juga nanti in shaa Allah bersama bakal ulama' kami..amiiinnn ya  Allah..semoga berkekalan hingga ke Syurga...
* sweetnyaa~~hahaha..amiiinnn ya Allah..

Inilah perjalanan hidupku..

* Terima Kasih kerana sudi membaca ya..



Tuesday, 4 June 2013

~ Trip To Bandung ~







Bismillahirahmanirahim..


Kali nih nak membicarakan tentang percutian, siapa pernah pergi bandung? Maka dengan bangganya aku mengatakan bahawa aku TAK PERNAH pergi!! muahahahaha..hanya kat cnih nak gtau sal keindahan Bandung jah..Aku nih selalu berangan-angan nak pergi bercuti ke serata tempat..alwayz u ollzz!!

Tapi apakan daya, aku bukan dilahirkan dalam kalangan kluarga yang kaya! full stop..tapi aku bangga jadi anak kepada ayah dan ibuku, TERIMA KASIH MAK AYAH!!..ok, merepek plak..hayati keindahan Bandung nih..ingat nak wat trip, siapa nak ikut??..

Kemungkinan hanya mimpi laa dapat pergi kan..antara gambar percutian di Bandung yang aku pinjam daripada Pakcik goole..
Cantik bukan? aku akan pergi satu hari nanti..pakej bulan madu..kehehehe..

Lambakkan peniaga yang mencari rezeki..Bandung memang kaya dengan koleksinya..

Aneka kain yang cantik..murah2 semuanya..

Ok, sekarang kita tengok plak keindahan Sarawak..

Aku bersemangat nak ceritakan berkenaan dengan tanah tumpah darahku ini..Sememangnya aku dilahirkan di Sarawak, membesar di Sarawak dan bekerja jew kat Semenanjung nih..Juga bakal menjadi orang Semenanjung tidak lama lagi. In Shaa Allah..moga2..amiin..

Berbalik kepada sarawak, terkenal dengan Buaya "Bujang Senang" nya..sememangnya kewujudnya diketahui dan aku pernah tengok sekali dahulu ketika usiaku dalam lingkungan 9 tahun.,sangat besar dan berjaya ditumpaskan oleh beberapa orang nelayan yang kuat..muahahaha..

Gambar diambil daripada Pakcik Google..tq..

Entry kali nih banyak yang melalut bukan, hehe..sekadar memenuhi kelapangan yang ada..Tekanan kerja jangan bebankan lagi dengan tambahan kerja yang melambak..Kita kena relax dan memberi ingatan kepada diri bahawa tekanan yang melampau akan membuatkan kita semakin tension..Yakinlah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..

Terima Kasih kerana sudi membaca saya merepek..daa~


Wednesday, 22 May 2013

Hidup ini Penuh Liku

Bismillahirahmanirahim..

Hari ini aku nak membicarakan tentang kehidupan aku, bagiku tiada yang istimewa..kehidupan yang selalunya dilalui dengan penuh liku. Kadang-kadang tu ase tak mampu jugak nak hadapi..Tapi kena dilalui. hurmm..ape yang aku nak gtau u olls semua, jangan anggap hidup ini mudah. Selalulah merasakan hidup inibukan semudah yang disangka, kena bersedia selalu dari segi mental dan fizikal tentang perkara yang akan berlaku dan bakal berlaku akan datang.

Untuk pengetahuan semua, aku nih bukannya seorang yang mudah ataupun senang nak berkongsi barang dengan orang lain a.k.a paling tak suka orang pinjam barang2 aku, arakian adik beradik sendiri sekalipun. Sangat pantang!!aku bukan orang yang suka meminjam dan meminta. Sebab aku tak suka kongsi barang dengan orang lain, maka aku cukupkan keperluan aku. Setiap barang keperluan aku cukupkan, mesti ada lebihan yang aku simpan. Contohnya seperti syampu, barang mandian dan sebagainya. 

Bila baru-baru nih, barang aku diusik tanpa kebenaran aku, timbul kemarahan yang tinggi. Bagi aku bukan senang nak terima, lebih-lebih lagi barang kesayangan aku (sebenarnya semua barang aku, aku sayang..hehehe..)!! Namun pengajaran yang aku dapat, adalah KENA lebih berhati-hati selepas ini. Jangan biarkan orang mengambil kesempatan ke atas kita. yeahh!!muahuahua..

Jangan ukur tahap kesabaran seseorang dengan kelembutannya, namun hormati dengan baik dengan kebaikan hatinya.

Berbalik kepada topik kehidupan, jangan jadikan hati lemah, teruslah melangkah. Bagaimana?

* Kena bagitau diri yang ujian yang datang itu hanya sedikit daripada Allah.
* Ujian itu adalah teguran daripada Allah, kena HADAPI dengan tabah!!
* Senyum dan yakin bahawa ada HIKMAH di sebalik ujian yang menimpa.
* KENA banyakkan berdoa dan muhasabah diri. http://www.youtube.com/watch?v=PiMcV6CKxfA
* Jadi orang yang positif, maju ke depan. Belajar daripada kesilapan.

Terima Kasih Allah!!

Wednesday, 15 May 2013

Pagi yang Indah ~ Takdak Tajuk Sebenarnya..

Bismillahirahmanirahim..

Hari nih nak membicarakan soal nikmatnya bangun seawal pagi, sangat-sangat best. Selalunya pergi kerja dalam pukul 7.45pagi, namun pagi nih pergi awal sikit sebab banyak kerja nak kena disiapkan. Wahh..kononnya sangat banyak kerja ya. heee..

6.30pagi - Gerak daripada rumah, langit masih gelap, lampu2 dijalanan sangat cantik dan indah, angin pagi sepoi2 bahasa. Serius cantik uollss..jangan lupa, hati sentiasa memuji Allah ya.
Tengok, cantik bukan? Terima kasih kepada pak cik google atas gambar yang cantik..Subhanallah..

Amalan seawal pagi?

1. Pandang wajah suami/isteri dengan penuh kasih sayang, ungkapkan ucapan yang bagus2
"Selamat pagi sayang, jom solat sama2"..
2. Berdoa, ambil masa untuk bermusyawarah bersama..saling mendoakan
3. Semangat untuk pergi mencari rezeki!!

Ya Allah, aku mungkin bukan dalam kalangan hambaMu yang terbaik. Juga bukan juga yang paling beriman dan taat kepadaMu namun aku mempunyai cita2 yang tinggi ingin mencapai sinar SyurgaMu. Sesungguhnya, nikmat yang paling mahal daripadaMu adalah nikmat ketenangan. Allahu Allah.

* Terima Kasih Allah..

Sunday, 12 May 2013

Sabar itu Indah



Bismillahirahmanirahim..

Ok, lama dah tak coretkan sesuatu ke dalam blog ku yang comey nih..hurmm, terlalu sibuk dengan urusan kerja(macam la cbokkz sgtt..hehehe..). Hari nih nak luahkan ape yang terbuku kat ati aku nih..walaupun buku yang dalam ati aku nih xdpt dlihat, hehehe..ntah la, ape yang aku merepekkan..-_-'..

Masalah yang sering manusia alami, apekah itu? Bila manusia selalu mmberi soalan "kenapa" kepada Allah. Semua manusia, tak terkecuali aku.. Sering bertanyakan "kenapa" kepada Allah.. Alahai, mungkin manusia lupa(termasuk aku!) bahawasanya setiap yang kita tanya "kenapa" kepada Allah itu adalah yang TERBAIK untuk kita. Setiap apa yang berlaku ada Hikmahnya. Yang penting kena tawadduk, yakin dan sabar..hurmm..mudah untuk ungkap sabar tapi payah nak buat. Betul , kena akui semua tue. Allah tak pernah jauh, yakinlah wahai manusia.

Berbalik kepada mengukur tahap keyakinan, aku juga pernah kalah dengan ujian yang Allah bagi. Berkali2, namun yang aku harapkan masa tue, aku akan tetap tabah. Mana mungkin Allah timpakan sesuatu melebihi kemampuan hambaNya untuk menghadapi. Dengan semangat daripada keluarga, si dia dan kawan2, membuatkan aku kembali bangkit. Payah jugak nak bangkit, umpama merangkak seusia bayi. Namun, bila melepasi saat payah itu dengan jayanya, aku menarik nafas lega. Pah tue, wahhh..bertimbun2 kebaikan dan kebahagiaan yang aku dapat. Baiknya Allah!!Alhamdulillah..

Mungkin bagi sesetengah manusia, menyendiri dan memendam lebih baik daripada meluahkan, namun aku lebih suka meluahkan daripada memendam rasa(hanya pada orang aku percayai sahaja!..)..yang utama, carilah Allah dalam sujudmu jika ditimpa masalah yang terlampau memberatkanmu..mengadu kepadaNya, merintih, berdoa..Mehnah daripada Allah, itu tandanya Allah rindu pada rintihan dan doamu..bersyukurlah kerana Allah sayang padamu..Allahu Allah..

* Terima kasih Allah..



Sunday, 17 March 2013

~Detik Persiapan~

Bismillahirahmanirahim..

Tinggal seminggu jew ag aku kat bumi serambi Mekah nih..Perasaan bercampur baur..cdih pon ad, bila tengok bilik tidurku terasa sayu..Bila tengok opis aku kat USM nih ase menekan jiwa..hurmm..bilikku yang comey(walaupun sebelum nih terdera ngan ungkapan-->dinding tengok aku, aku tengok dinding..hukhuk..)

Namun azam untuk berjaya tidak pernah pudar-->bajet hebat nih, hehehe..nak berjaya kena berani berhijrah. kena berani hadapi apa jua kemungkinan. Bersyukur dengan segala yang ada, ramai lagi yang lebih susah daripadaku. Tapi baiknya Allah, Dia permudahkan aku untuk mendapatkan kerjaya pertamaku setelah melangkah penuh payah,pah abis degree. Sekarang mengurniakan pula kerjaya yang lebih baik untuk masa depan. Syukur ya Allah...

Apa pon pekerjaan, asalkan halal dan baik untuk dunia dan juga akhirat, maka bersyukurlah. Allah sangat baik tau, Dia tak pernah memberi ujian sebatas mampu untuk kita hadapi. Memang la pada mulanya betapa payahnya kita untuk hadapi, tapi lalui la semuanya dengan penuh sabar. In Shaa Allah, Allah akan permudahkan. Cepat dan lambat sahaja. Aku pon pernah hadapi saat yang paling "down" yang aku rasa. Dunia asa kosong. Melihat orang lain ada kereta, pergi kerja, pergi jalan-jalan dengan mudah hati aku jadi sayu. Masa tue, tak dinafikan terdetik perasaan "kenapa aku tak lahir dalam keluarga yang kaya dulu? kenapa aku kena hadapi semua nih?"..bermacam-macam lagi persoalan yang hadir masa tue. Aku lalui jugak dengan penuh sabar, kadang-kadang bila malam  menjelma mesti menangis mengenang nasib diri. Pernah sekali masa balik kerja, hujan turun dengan lebatnya. Aku berjalan selaju yang mungkin sambil memegang payung dan laptop seusai balik kerja. Kereta lalu di tepiku tanpa menunjukkan tanda hormat dan kesian kepada pejalan kaki sepertiku, sampai satu saat "dushhhh...." air yang bertakung di tepi jalan raya membasahi tubuhku.

"Ya Allah, abis basah.."keluhan meniti dibibir. Masa tue hanya Allah yang tahu bertapa sedihnya. Aku tabahkan ati. Kereta tue, langsung tak berhenti dan menghulurkan kata maaf, berlalu begitu jew. "Semoga Allah ampunkan dosanya.."

Semenjak itu, aku bertekad aku takkan sesekali mengulangi perkara yang sama kepada pejalan kaki, penunggang motorsikal yang lain jika aku ada kereta suatu hari nanti. Aku pernah merasakannya, cukuplah. Sekarang saatnya kian tiba, aku bakal melangkah ke alam kerjaya penuh mencabar, minatku yang mendalam terhadap medium penulisan Islamik, dakwah dan tarbiyyah membuatkan aku memilih pekerjaan nih. Cita-citaku untuk memiliki kereta sendiri juga tercapai. Indahnya hidup jika segalanya kerana Allah. Percaya dan yakinlah pada Allah..

..Sukaku kongsikan bersama, laluan rumah sewaku untuk pergi ke tempat kerja nanti..

"Rabbi Yassir wala tu'assir, rabbi ranmim bilkhoir"

Friday, 15 March 2013

~Rezeki Allah~

Bismillahirahmanirahim..

Alhamdulillah, terima kasih Allah atas rezeki yang tidak disangka.

As Sohwah Group Sdn Bhd---> Pergi Interview dengan menggunakan Skype, Terima kasih Teknologi Malaysia, kadang-kadang tak semua teknologi mendatangkan keburukkan. Ada Kalanya mendatangkan kebaikan.

Tip Untuk Menghadapi Interview~
1. Jangan lupa untuk mencari maklumat berkenaan dengan jawatan yang akan ditanya.

2. Jangan lupa untuk mendapatkan tip dan pengalaman daripada orang yang pernah pergi interview. Ala, tanya jew mana-mana kawan yang pernah pergi interview. Walau kadang-kadang kita akan jumpa bermacam-macam karenah tabahkan hati jew. Yang penting niat suci kita Allah tau kan..

3. Masa interview jangan duk merapu, senyum dengan ikhlas bukan dipaksa-paksa. Jawab soalan yang dikemukakan dengan yakin. Kalau tak tahu, jawab jew tak tahu. Jujur lebih baik dari menipu.

4. Doa banyak-banyak dan tawakkal. In shaa Allah, ada rezeki akan dapat.

5. Jangan tidur lewat, takut bila bangun ada garisan hitam macam panda melingkar di bahagian mata..Diakui memang la tertekan. hehehehe..seperti aku, malam nak interview memang tak boleh nak tidur. Sekejap tengok jam, sekejap ase sakit perut, sekejap ase masih tak cukup lagi bacaan. Oh Allah, macam-macam perasaan.














Alhamdulillah..semuanya berjalan dengan lancar..dan petang tue jugak dapat Offer Letter dari As Sohwah..apa lagi, aku terus sujud kesyukuran. Abis semua sanak saudara dan sepupu sepapat aku telefon untuk kabarkan berita gembira tue. Waa..umpama rezeki jatuh dari langit..

Terima Kasih Allah & pihak As Sohwah..berjanji akan bekerja dengan bersungguh-sungguh.

Monday, 11 March 2013

Seawal Pagi Itu~

Bismillahirahmanirahim..

Aku mungkin mimpikan sesuatu semalam. Hari nih, pergi kerja dengan penuh bersemangat. Duk senyum-senyum tak pernah pudar, jumpa jew sesiapa senyum ikhlas sampai ke telinga walaupun tak kenal. Erk, yang membalas senyuman pun duk hairan, apa nak di hairankan..tak pernah tengok orang ceria macam aku nih kew? hukhuk, perasan ko cah..heee~Tak pernah aku seawal hari nih, mungkin aku bermimpi putra kayangan datang memberiku duit bertimbun-timbun kot semalam. huahua...uishh, asyik piker sal duit jew..toing..

Ok, berbalik kepada topik hari nih, hurmmm..aku nak senaraikan matlamat hidup aku. Lebih tepat, jadual yang aku nak capai sebaik yang mungkin.  Allahu Allah..

1. Solat Jangan Tinggal ya Aishah, Jangan sesekali tinggal, Istiqomahkan diri,paksa diri ----> Kadang-kadang tue kena jugak tinggal sebab cutiiiii..hurmm..aku dah jadi seperti seseorang yang matang gituu..heee~

2. Puasa 2 kali seminggu~Sekurang-kurangnya ea..

3. Banyakkan selawat ke atas Nabi, bukan banyakkan mengumpat!!

4. Hulurkan sedekah. Cukup sekadar senyum pon takpe. Sedekah jugak tue, jangan sesekali kedekut senyum..Allah tak suka orang yang sombong..ingat!!(gaya seperti Upin dan Ipin..heee)

5. Perbanyakkan solat sunat di malam hari, solat hajat, tahajjud

6. Perbanyakkan bacaan Al Quran..

Yang duk terkejarkan Degree, Master dan PHD tue, jangan kejar dunia jew, kejar akhirat sekali. Pilih ilmu yang cenderung ke akhirat juga. Life is more better!!

Tinggalkan sejarah semalam bersama azam yang kental...
Jangan sesekali menoleh ke belakang. 

Subhanallah..Baiknya Allah..


Tahukah Anda?

Walaupun aku nih budak IT, lulusan IT, punya Ijazah bidang IT tapi aku banyak menghabiskan masa aku sekarang untuk mengkaji tentang "Medical-Surgery".  Kadang - kadang aku sendiri kepeningan (seolah-olah hidup terlalu membosankan,hukhuk..) untuk menentukan pilihan hidup. Apatah lagi, sudah acap kali tawaran padaku untuk menyambung Master ngan doktor-doktor di cnih. Bukanku tak mahu, namun minatku bukan ke arah itu. Oh Allah, hanya Allah yang mengetahui minatku.

Aku sukakan yang lasak, maksud aku yang mencabar diri aku. Kononnya begitu, kahkahkah..Kalau makku tahu, mesti die membebel hingga ke pagi dan keesokkannya..Oh mak, anakmu ini sangat-sangat unik. hehe, rasa nak tampar tak? heee..toing.toing..

Entah apa aku mengarut, aku ase nak taip something dalam blog jadi aku mengarut hingga aku puas. Sebenarnya tension tahap 'gaban' sebab terpaksa berhempas pulas menyiapkan semua kerja bosku yang tertunggak. Masukkan data, susun fail, susun segala bagai. Aduihhh..penat wooo..

Namun u allz, I must be relaxs n keep going the smiling..

huaaaa...

Comeynyerrr kan..miaw.miaw..

Ok la..nak sambung wat keje dulu...

Mood :: Tidooo~~